Tekućine i ulja

Tekućine i ulja su važni dijelovi svakog automobila. Oni su potrebni za pravilno funkcioniranje različitih dijelova i sustava u automobilu, kao što su motor, kocioni sustav, mjenjač, hlađenje itd.

Najčešće korištene tekućine u automobilima su:

Redovito provjeravanje i zamjena tih tekućina i ulja prema preporukama proizvođača automobila ili stručnjaka na servisu je važno za pravilno funkcioniranje i dugotrajnost dijelova i sustava u automobilu. To također sprječava probleme i kvarove, što smanjuje troškove popravaka i povećava sigurnost vožnje.

Motorno ulje

Motorno ulje je tekućina koja se koristi za mazanje i hlađenje motora u automobilu. Djeluje kao sredstvo za smanjivanje trenja među dijelovima motora, čime se smanjuje habanje i stvaraju uvjeti za pravilno funkcioniranje.

Postoje različiti tipovi motornog ulja koji se koriste u automobilima, uključujući mineralna, polusintetička i sintetička ulja. Odabir tipa ulja ovisi o tipu motora, klimatskim uvjetima u kojima se vozi automobil i individualnim zahtjevima vozača.

Redovito mijenjanje motornog ulja prema preporukama proizvođača automobila ili stručnjaka na servisu je važno za pravilno funkcioniranje motora i dugotrajnost vozila. Neodržavanje ulja može dovesti do problema sa motorom i smanjenju životnog vijeka vozila. Stoga je važno redovito kontrolirati nivo ulja i mijenjati ga u skladu sa preporukama.

Motorno ulje označeno je sa API (American Petroleum Institute) oznakom i SAE (Society of Automotive Engineers) klasom viskoznosti.

API oznaka se sastoji od slova i brojeva, a pokazuje razinu kvalitete i performansi ulja. Na primjer, API oznaka "SN" označava da ulje zadovoljava najnovije zahtjeve za motorno ulje.

SAE klasa viskoznosti označava kako će ulje reagirati na promjene temperature. Postoje dvije klase viskoznosti: letnja i zimska. Letnja ulja su mekša i brže se šire kada je vruće, dok su zimska ulja čvršća i ne šire se previše kada je hladno.

Osim toga, postoje i brojne druge oznake koje se koriste u industriji motornog ulja, uključujući oznake koje označavaju sintetička ulja, ulja koja se koriste za turbodizel motore itd.

U svakom slučaju, važno je da vozači koriste motorno ulje koje je preporučeno od strane proizvođača vozila i da se pridržavaju preporučenog intervala zamjene ulja. To će pomoći u pružanju optimalnih performansi motora i produžavanju njegovog životnog vijeka.

 

Primjer oznake za motorno ulje:

"5W-30" - ova oznaka označava SAE klasu viskoznosti ulja. Prvi broj, "5", označava da ulje ima viskoznost kada je hladno (pri -30°C) koja odgovara viskoznosti ulja sa oznakom 5. Drugi broj, "30", označava da ulje ima viskoznost kada je toplo (pri visokoj temperaturi) koja odgovara viskoznosti ulja sa oznakom 30.

"API SN" - ova oznaka označava razinu kvalitete i performansi ulja. "SN" označava da ulje zadovoljava najnovije zahtjeve za motorno ulje i preporučuje se za upotrebu u benzinskim motorima sa direktnim ubrizgavanjem goriva i turbo-dizel motorima.

"ACEA A3/B4" - ova oznaka označava da ulje zadovoljava standarde kvalitete koje su propisane od strane European Automobile Manufacturers Association (ACEA). "A3/B4" označava da ulje zadovoljava standarde za visoko performansna motorna ulja, namijenjena za vozila sa visokim performansama i visokim kilometražama.

Ulje mjenjača

Ulje mjenjača i servo ulje su tekućine koje se koriste za mazanje i hlađenje komponenti mjenjača i servo mehanizama u automobilu. Djeluju kao sredstva za smanjivanje trenja među dijelovima i stvaranje uvjeta za pravilno funkcioniranje.

Postoje različiti tipovi ulja za mjenjače i servo mehanizme, uključujući mineralna, polusintetička i sintetička ulja. Odabir tipa ulja ovisi o tipu mjenjača i servo mehanizma u automobilu, klimatskim uvjetima u kojima se vozi automobil i individualnim zahtjevima vozača.

Redovito mijenjanje ulja za mjenjače i servo mehanizme prema preporukama proizvođača automobila ili stručnjaka na servisu je važno za pravilno funkcioniranje tih dijelova i dugotrajnost vozila. Neodržavanje ulja može dovesti do problema sa mjenjačem i servo mehanizmom, što može imati negativan utjecaj na performanse vozila i smanjenje životnog vijeka dijelova. Stoga je važno redovito kontrolirati nivo ulja i mijenjati ga u skladu sa preporukama.

Antifriz

Antifriz je tekućina koja se koristi u hladnjaku kako bi se spriječilo zamrzavanje tekućine i održavala optimalna temperatura motora. To se također može nazivati "hladna tekućina", "tekucina za hladnjak" ili "klimatizacijska tekućina".

Raspon temperature antifriza u automobilskim sustavima za hlađenje varira ovisno o vrsti antifriza koji se koristi.

Za etilen glicol, preporučena temperatura je između -37°C i 110°C. Ovaj antifriz može podnijeti visoke temperature i štiti motor od pregrijavanja.

Za propilen glicol, preporučena temperatura je između -50°C i 95°C. Ovaj antifriz neće se kuhati kod visokih temperatura i sigurniji je za uporabu u aplikacijama u kojima se želi smanjiti utjecaj na okoliš.

Antifriz se koristi kako bi se osiguralo da se temperatura u automobilskom hlađenom sustavu ne prekorači ili ne pada ispod granica bezbednosti. Kada se temperatura u hlađenom sustavu povećava, antifriz štiti motor od pregrijavanja, dok kada se temperatura smanjuje, štiti ga od zamrzavanja.

Ukratko, preporučene temperature antifriza u automobilskom hlađenom sustavu variraju ovisno o vrsti antifriza i mogu se kretati između -50°C i 110°C. Važno je znati preporučene temperature za korišteni tip antifriza i osigurati da se sustav za hlađenje redovito kontrolira i servisira kako bi se osiguralo da funkcionira u skladu s preporučenim parametrima.

Postoje dvije glavne vrste antifriza: etilen-glicol i propilen-glicol. Etilen-glicol se najčešće koristi u automobilskim hladnjacima zbog svojih dobrih zamrzivačkih i antikorozivnih svojstava. Propilen-glicol se najčešće koristi u komercijalnim i industrijskim primjenama zbog svojih sigurnosnih svojstava i sposobnosti da ne šteti okolišu.

Antifriz se mora redovito mijenjati kako bi se održala njegova performansa i spriječilo koroziju u hladnjaku i cijevima. Preporučuje se mijenjanje antifriza svake 2-5 godine, ovisno o tipu antifriza i korištenju automobila.

Ukratko, antifriz je važna tekućina u hladnjaku koja omogućuje da se motor održava na optimalnoj temperaturi i sprečava zamrzavanje i koroziju u hladnjaku.

ECU

Auto kompjuter, poznat i kao ECU (Engine Control Unit), je računalni sustav u modernim vozilima koji kontrolira i upravlja raznim aspektima rada motora i drugih sustava vozila.

Vodena pumpa

Vodena pumpa pumpa rashladnu tekućinu (obično vodu s dodatkom antifriza) kroz motor kako bi se odnio toplinu iz njega.

Poliranje

Poliranje automobila je postupak koji se koristi kako bi se poboljšao sjaj i izgled boje vozila, uklonile manje ogrebotine ili oštećenja te zaštitila površina od vanjskih elemenata.

Filteri

Filteri u automobilu su komponente koje su dizajnirane za filtriranje nečistoća i nečistoća iz različitih dijelova automobila

DPF

Diesel Particulate Filter (DPF) je ključna komponenta u dizel motorima koja ima za cilj smanjiti izlaz particulata iz dizel motornih ispušnih plinova.

Lakiranje

Lakiranje automobila je važan proces koji osigurava ne samo estetski izgled, već i zaštitu vozila od elemenata, korozije i oštećenja.

Freevalve

Freevalve je tehnološka tvrtka koja se bavi razvojem inovativne tehnologije ventila za motore. Umjesto tradicionalnih mehaničkih ventila koji se otvaraju i zatvaraju u određenim intervalima

Kočioni sustav

Kočioni sustav automobila odgovoran je za kočenje i kontrolu brzine automobila.