Rotary motor

Rotary motor, također poznat kao Wankelov motor, izumio je njemački inženjer Felix Wankel 1924. godine. Nakon nekoliko godina eksperimentiranja i razvoja, Wankel je 1957. godine predstavio svoj prvi funkcionalni rotary motor.

Godine 1960. japanska tvrtka Mazda postala je prva tvrtka koja je počela proizvoditi automobile s rotary motorom, model Mazda Cosmo Sport. Mazda je kasnije razvila i druge modele s rotary motorom, kao što su RX-7 i RX-8, koji su postali poznati po svojoj visokoj snazi i sportskom karakteru.

Međutim, iako su rotary motori imali određene prednosti u odnosu na klasične motore, poput manje mase, manjeg broja pokretnih dijelova i glatkog rada, imali su i nedostatke, kao što su veća potrošnja goriva i niži stupanj iskoristivosti energije.

Zbog toga se proizvodnja automobila s rotary motorom smanjila tijekom 1980-ih i 1990-ih godina, a Mazda je prestala proizvoditi automobile s rotary motorom 2012. godine. Međutim, rotary motori se i dalje koriste u nekim drugim primjenama, poput motocikala, čamaca i zrakoplova.

rotary motor

Rotary motori imaju slične faze rada kao i klasični motori s unutarnjim izgaranjem. Ovdje su opisane faze rada rotary motora:

  1. Izgaranje smjese goriva i zraka: Smjesa goriva i zraka se ubrizgava u rotor dok se rotira u kućištu. Zbog geometrije rotora i kućišta, smjesa se stisne, stvori se visoki tlak i temperatura te se zapali.

  2. Izgaranje smjese uz proizvodnju snage: Tijekom izgaranja smjese goriva i zraka, rotor se okreće i prenosi proizvedenu snagu na osovinu. Rotacijski pokret rotora se prenosi izravno na kotače, bez potrebe za klasičnim mehanizmom prenosa snage.

  3. Izduvavanje ispušnih plinova: Nakon izgaranja, ispušni plinovi se izbacuju iz rotora u ispušni sustav.

  4. Punjenje svježom smjesom: Nakon izduvavanja ispušnih plinova, rotor se okreće dalje i otvara se novi otvor za punjenje svježe smjese goriva i zraka.

Ove faze rada ponavljaju se u kontinuiranom ciklusu, stvarajući rotacijsku snagu koja se prenosi na kotače vozila.

 

Budućnost rotary motora je nesigurna, jer iako ima neke prednosti u odnosu na klasične motore, kao što su manja veličina i manji broj pokretnih dijelova, postoji nekoliko problema koji ograničavaju njegovu primjenu.

Jedan od glavnih problema s rotary motorima je njihova veća potrošnja goriva u usporedbi s klasičnim motorima. To znači da su manje učinkoviti u pretvaranju goriva u pogonsku snagu, što dovodi do većih emisija štetnih plinova i viših troškova goriva za korisnike.

Također je važno napomenuti da su automobilske tvrtke sve više usmjerene na razvoj električnih vozila, koja su ekološki prihvatljivija i imaju nižu potrošnju goriva od klasičnih vozila. To znači da bi potražnja za rotary motorima mogla smanjiti s vremenom.

Međutim, rotary motori i dalje imaju primjenu u nekim drugim područjima, poput motocikala, čamaca i zrakoplova, gdje je njihova jednostavnost i manja masa prednost. Također, neke tvrtke i dalje razvijaju rotary motore i traže nove načine kako poboljšati njihovu učinkovitost i smanjiti emisije štetnih plinova. Stoga je moguće da ćemo vidjeti neki oblik rotary motora u budućnosti, ali će se njihova primjena vjerojatno ograničiti na specijalizirane primjene.

 

Akumulatori

Auto akumulator je baterija koja služi kao izvor energije za električne sustave u automobilima. Osigurava snagu potrebnu za funkcioniranje sustava

Poliranje

Poliranje automobila je postupak koji se koristi kako bi se poboljšao sjaj i izgled boje vozila, uklonile manje ogrebotine ili oštećenja te zaštitila površina od vanjskih elemenata.

Turbo

Turbo motor je vrsta motora s unutarnjim izgaranjem koji se odlikuje upotrebom turbopunjača kako bi se povećala snaga motora.

Auto Radiona

Opremanje auto radionice može biti izazovno, ali ako slijedite ove korake, osigurat ćete da imate sve potrebne alate i opremu za popravak i održavanje vozila.

Senzori

U modernom motoru, postoji nekoliko vrsta senzora koji su od ključne važnosti za pravilno funkcioniranje i kontrolu rada motora.

Dvotaktni motor

Dvotaktni motor je jedna od najstarijih vrsta unutarnjih sagorijevajućih motora i ima dugu povijest razvoja i primjene.

Snaga i Moment

Snaga i moment su dvije različite fizikalne veličine koje se često spominju u kontekstu automobila, a mnogi vozači ih miješaju ili smatraju da su iste

Gume

Gume su jedan od najvažnijih dijelova automobila, jer su one kontakt između automobila i ceste, te su ključne za sigurnost i učinkovitost vožnje